Dutch article (autosport.nl)
Dat er nauwe banden bestaan tussen het Spaanse Sunred en het fabrieksteam van SEAT Sport kan niet worden ontkend. Sunred runde vorig jaar in opdracht van de fabriek de SEAT Leon voor Rickard Rydell tijdens de WTCC-finale in Macau, verricht heel wat ontwikkelings- en testwerk voor SEAT Sport en over en weer worden er monteurs en technici uitgewisseld. Niet voor niets is Sunred ook gevestigd op het industrieterrein van Martorell, onder de rook van Barcelona, op een steenworp afstand van de SEAT-fabriek. Voor dit team komt Tom Coronel dit jaar uit in het FIA WK Toerwagens. Goede vooruitzichten dus voor de Gooise rijder, die zelf spreekt van zijn “beste pakket ooit”.
Best mogelijke altnernatief
Natuurlijk werd er al sinds het najaar druk gelobbyd vanuit Leusden, het hoofdkwartier van de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car, om Coronel in één van de gele Leons van het fabrieksteam te krijgen, en dan het liefst een diesel. Op grond van zijn CV en zijn prestaties zou hij dat zonder meer hebben verdiend. De politiek van SEAT- sportdirecteur Jaime Puig is echter vaak ondoorgrondelijk. Dat Yvan Muller aanbleef is logisch, want die streed vorig jaar tot in de finale om de WK-titel, en Catalaan Jordi Gené hoort bij het Spaanse merk nu eenmaal bij de inventaris. Maar insiders zetten wel de nodige vraagtekens bij het aanblijven van Gabriele Tarquini, terwijl bij oud-Formule 1-coureur Tiago Monteiro ook financiële belangen een rol hebben gespeeld. Puig weet wat de kwaliteiten van Coronel zijn, want regelmatig wist die in de afgelopen jaren het de gevestigde orde in de gele Leons knap lastig te maken. Toch kwam het voor Coronel niet tot een volledig fabriekszitje, al mag het pakket dat hij nu tot zijn beschikking heeft, als het best mogelijke alternatief worden gekwalificeerd.
"Zitten zeuren bereik je niets mee"
“Ik kan wel gaan zitten zeuren, maar daar bereik je ook niets mee”, weet hij zelf als geen ander. “Feit is dat ik er ook dit jaar weer bij ben, en dat op zich is al prachtig. Anders zit je maar thuis, toch? Het WTCC is een gaaf kampioenschap, dus wat dat betreft ben ik blij dat ik weer kan rijden.” Deze instelling is tekenend voor Coronels aanstekelijke enthousiasme. De mogelijkheden die hij dit jaar krijgt zijn in ieder geval een stuk beter dan in de afgelopen jaren, toen hij uitkwam voor het Britse team GR Asia van Paul Ridgway. Door een streng beperkt budget moest er daar soms letterlijk met de hand op de knip worden gereden. Coronel: “Testen was er voor mij nooit bij, zodat het werk feitelijk pas begon als we op een circuit aankwamen. Dit jaar kan ik in ieder geval deelnemen aan alle officiële testdagen van de FIA, net zoals de fabrieksjongens dat doen. Dat maakt het al een stuk makkelijker.”
Diesel of benzine
Diesel of benzine, dat is de actuele discussie die momenteel overal in WTCC-kringen in volle hevigheid gevoerd wordt. Een zelfontbrander zit er ook dit jaar voor Coronel niet in, maar toch ziet hij ook goede kansen met de benzineversie van de SEAT Leon. “De diesels mogen niet meer met een vlakke bodemplaat rijden, en de benzineauto’s nog wel. Daarnaast zijn de Leons met benzinemotor de lichtste auto’s in het veld, terwijl bij de diesels ook nog eens de turbodruk aan banden is gelegd. Bovendien gaat SEAT constant door met de ontwikkeling van de benzinemotor, dus wat dat betreft ziet het er wel goed uit.”
Satellietteam van SEAT Sport
Zijn nieuwe team Sunred mag als een soort satellietteam van SEAT Sport worden beschouwd. Opgericht door een voormalig engineer van de fabriek doet Sunred heel wat ontwikkeling van onderdelen voor het fabrieksteam en neemt ook een groot deel van het testwerk voor zijn rekening. Vorig jaar was het team met een vijftal auto’s actief in de Spaanse SEAT Leon Supercopa en zette het ook een zelf ontwikkelde sportwagen in tijdens de races van het GT Open en het Spaans GT-kampioenschap. Met een beetje goede wil zou je dus kunnen zeggen dat Sunred het “benzine-fabrieksteam” is, terwijl SEAT Sport met de TDI’s van Muller, Tarquini, Rydell, Gené en Monteiro als “diesel-fabrieksteam” kan worden aangemerkt. In hoeverre Coronel zich zal moeten houden aan stal- en teamorders zal de praktijk in het komend seizoen uitwijzen. “Nu zijn de vooruitzichten goed, maar waar je echt staat zie je na twee, drie races”, zegt Coronel. “Ikzelf ben in ieder geval optimistisch.”
Kleurstelling met geel en oranje
Niet in de laatste plaats vanwege de link met de fabriek is de Leon-wedstrijdauto van Coronel voor dit jaar grotendeels uitgevoerd in het bekende geel van SEAT Sport, aangevuld met enkele oranje kleuraccenten. “Club SEAT” staat er evenals vorig jaar weer prominent op, subsponsors zijn VVS Verzekeringen, Autotrader, ATP Advanced Travel Partner, wielengids.nl, McGregor en TW Steel. Goed nieuws voor Nederlandse WTCC-liefhebbers is dat naast de live-uitzendingen van Eurosport ook RTL7 de verslaggeving van de WK-wedstrijden voortzet in het kader van het programma RTL GP. Een eigen team zal reportages verzorgen van alle races, daarnaast zijn er voor en na het seizoen een uitgebreide voor- respectievelijk nabeschouwing gepland.